Varför skickades inte sms till kund?
Gå regelbundet in och titta under flik Meddelanden → SMS för att se om det finns SMS som stoppats pga felaktigt mobilnummer eller pga. ändring av ett uppdrags tid fått status "On Hold".
Alla senaste utskicken kommer upp och vill man filtrera kan man välja i rullistan "Status" .
Ej skickad (i kö) - Kommande uppdrag som ligger på vänt.
Skickad - Skickad för leverans
Levererad - Skickad och levererad till mottagare
Ej Levererad (fel) - Skickats till mottagarens mobiloperatör som har försökt leverera det till mottagarens mobiltelefon, vilket har misslyckats. Detta kan t.ex. bero på att numret inte längre existerar eller att telefonen varit avstängd en längre tid.
Ej levererad (onHold) - Det har skett en ändring av tid för uppdraget och sms:et behöver redigeras manuellt innan det kan skickas.
Så här är gången för SMS-utskick
Om ett uppdrag skall utföras på onsdag kl. 16.00 och skall påminnas via SMS 1 dag före uppdraget så innebär detta att:
- På natten mot tisdag skapas SMS och läggs i kö för utskick.
- På tisdag kl 16.00 skickas SMS till kund.
- Om uppdraget ändras eller avbokas under tisdag före kl. 16.00 måste SMS hanteras manuellt, detta då SMS redan har skapats med den ursprungliga informationen och lagts i kö för utskick.
- SMS i kö återfinns i menyn under ”Meddelanden” → ”SMS” med status ”Ej levererad OnHold”.
Aktuellt SMS hanteras genom att antingen raderas eller redigeras, klicka på ( ) och därefter skickas.
Vid redigering ser man SMS-text samt aktuell bokningsinformation. Man kan här alltså ändra texten utifrån aktuella uppgifter om så önskas.
Redigering av ett SMS som lagts On Hold där tiden för uppdragets start var planerad för Lisa till 07:15 men har ändrats till Martin kl 08:15. Ändra text i sms:et och klicka på "Skicka".