Hur registreras anställdas frånvaro, ledighet och semester?

Anställdas frånvaro, ledighet och semester registreras enklast och tydligast genom att skapa tjänster av dessa händelser och därefter boka in tjänsterna på aktuella anställda. Innan dessa tjänster skapas rekommenderas det att skapa en kategori för tjänsterna, t.ex. med namnet ”Personal”. När tjänsterna skapas (läs mera om hur du skapar tjänster här), välj Tjänstetyp ”Löneunderlag” eller ”Frånvaro (Ej faktura, ej lön)”, beroende på vilken typ av frånvaro det gäller.

Boka därefter tjänsterna till aktuella anställda. Gäller frånvaro en längre period, t.ex. semester, gå till Schema till den önskade anställde och dag, klicka på +-tecknet i bokningsrutans övre vänstra hörn och skapa en direktbokning utan att koppla kund eller arbetsorder till den. Då frånvaro gäller en längre period (t.ex. semester) kan bokningens typ väljas till Återkommande (t.ex. startdatum 1/7, slutdatum 21/7, starttid kl.7:00 och sluttid kl.16:00). Om så önskas kan de inbokade helgdagarna avbokas. Gäller frånvaro en enstaka dag/tillfälle, t.ex. VAB, gå till Bokningslistan (alternativt Tidrapportering, båda finns under ”Schema” i huvudmenyn) och klicka på ”Frånvaro”-symbolen i symbolmenyn högst upp till vänster på sidan. Välj tjänst, dvs. vilken typ av frånvaro det gäller (här syns alla skapade tjänster med Tjänstetyp ”Löneunderlag” eller ”Frånvaro (Ej faktura, ej lön)”), fyll i de andra sökfälten enligt behov och klicka på Spara.

(Manual: Inställningar -> Verksamhet -> Tjänster, Direktbokningar, Bokningslista -> Rapportera en anställds frånvaro)

(v.2.3.02)