Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Städning som löneförmån

För företag som vill erbjuda sina anställda städning som löneförmån uppstår frågetecken kring hur detta skall hanteras rent praktiskt för att medge hemstädning med bibehållet RUT-avdrag. Nedan följer ett förslag till hantering.

Hantering städning som löneförmån

Vid löneförmån i regelrätt mening kan man inte använda sig av fakturamodellen, dvs. ge skattereduktionen i samband med köpet, köparen (den anställde) får själv ansöka om skattereduktionen i deklarationen året efter.

Men om arbetsgivaren skall betala fakturan, utställd till den anställde med rutavdrag, samtidigt ger den anställda en extralön samt ett motsvarande nettolöneavdrag går det bra.

Exempel:

  • Den anställde köper städning för 2 000 kr hos städleverantör Städ AB.
  • Städ AB skickar en faktura som är utställd till den anställde men fakturan läggs i ett kuvert adresserat till den anställdes arbetsgivare (eller givetvis att den anställde själv ger fakturan till sin arbetsgivare).
  • Fakturan omfattar totalt 2 000 kr minus 1 000 kr i rut-avdrag vilket ger en faktura med ”Att betala” på 1 000 kr.

Den anställdes lönebesked kommer då att se ut enligt nedan:

  • Lön                                   30 0000 kr
  • Extralön                            1 000 kr
  • Summa lön                       31 000 kr
  • Skatt på 31 000 kr           10 000 kr
  • Nettolöneavdrag             -1 000 kr
  • Summa utbetalas            20 000 kr

Leverantören ansöker om skattereduktion som vanligt när arbetsgivaren betalat för fakturan.

Merkostnaden för arbetsgivaren blir då den anställdes extralön + arbetsgivaravgifter och för den anställde utgörs kostnaden av den skatt som extralönenen innebär.