EDI-faktura

EDI-faktura är en standard för e-faktura mot offentlig sektor, organisationer och företag.

För att kunna skicka EDI-fakturor via systemet behöver du beställa tillvalet.


Viktiga begrepp

Operatör

Operatören ser till att elektroniska fakturor skickas smidigt mellan företag på ett säkert och korrekt. Operatören är en extern tjänsteleverantör som specialiserar sig på att hantera EDI-tjänster åt företag. Exempel är: Apix, Tieto, Visma, Pagero, OpusCapita, InExchange.

E-fakturaadress

Kan delas upp i GLN-nummer och Peppol-ID. 

  • GLN-nummer används om kunden vill ha ett unikt nummer som identifierar platsen eller enheten inom ett företag, ofta 13 tecken långt. GLN-nummer registreras med den operatörsuppgift ni fått från kunden.
  • Peppol-ID är inte operatörskopplat och har prefix framför sig 0007 eller 0008 (0007:1234567890). Här står 0007 för att identifiera att det är ett svenskt organisationsnummer. Peppol-ID registreras med Peppol-AP som operatörsuppgift.

Både Operatör och E-fakturaadress tillhandahåller era kunder som vill fakturera med betalsätt EDI-faktura.

Ange betalsätt EDI-faktura på kundkortet.

För att ställa in EDI-faktura på kundkortet i TimeWave, välj betalsätt ”EDI-Faktura” under Flik Fakturering:

Registrera E-fakturaadress genom att klicka på pennan i fält E-fakturaadress, då öppnas ett dialogfönster "Registera företaget för EDI-fakturering". 

Registrera företaget för EDI-fakturering

Registrera ny adress

Finns det ingen adress registrerad på kunden behöver adressen beställas och ett popup-fönster visas som man fyller i se nedan. 

Obligatoriska fält: Namn, Org.nr, e-fakturaadress, Operatör.

När adressen finns registrerad, det kan dröja en tid innan adressen är registrerad, ni meddelas per mail när adressen är klar att väljas på kunden.

Anges ett Peppol-id (0007:9999999999) som e-fakturaadress (operatör : Peppol-AP), görs ingen beställning utan då sparas det istället direkt på kunden och betalsättet i kundkortet ändras direkt till EDI-Faktura.

Välj en befintlig adress

Har kunden flera e-fakturaadresser registrerade så öppnas ett popup-fönster med en lista på samtliga adresser. Där väljer man vilken adress man önskar använda:

    Er Referens

    Ange Er referens på Kundkort under flik Fakturering. Er referens måste finnas på EDI-fakturor.

    Välj även kundens referens i aktuell arbetsorder för att den ska komma med på fakturan.

    För att referenser (Vår referens eller Er referens) och kostnadsställen ska följa med till fakturan så krävs det att man ställer in detta i aktuell fakturamall (Huset->Verksamhet->Fakturamallar):

    Har du frågor, kontakta oss för mer information på kundtjanst@timewave.se eller 08-650 27 00.