Vad är en arbetsorder?

En arbetsorder är grunden till en beställning och är alltid kopplad till en kund. I ordern skapas orderrader för varje tjänst och/eller material.


Tjänsten kan vara av enstaka eller återkommande karaktär och arbetsordern genererar automatiskt bokningar i schemat för varje tillfälle tjänsten ska utföras. Om ingen anställd (eller anställda) kopplas till en orderrad i ordern hamnar bokningarna i schemat under ”Utan anställd”.

Håll det enkelt – sträva efter att skilja på uppdragen genom att skapa en ny order för ett nytt uppdrag!

Normalt används en arbetsoder för att hantera en beställning från kund. T.ex. en arbetsorder för återkommande ”Hemstäd” varje vecka, eller en arbetsorder för en enstaka ”Flyttstäd”. Det finns dock inget som hindrar att man i samma arbetsorder lägger in flera beställningar från samma kund, t.ex. ”Hemstäd” och ”Flyttstäd”. Vi rekommenderar dock att man skiljer på uppdragen genom att skapa olika arbetsordrar. Detta underlättar vid redigering av ordern samt ger en bättre överblick på kundkortet över kundens beställningar.

Bokningar skapade via en arbetsorder visas parallellt på tre andra ställen: i Schemat, i Bokningslistan och i Uppdragslistan samt kan även hanteras från dessa ställen.