Lägg till/byt ut anställd på bokning

I schemat kan du flytta bokningsrutor eller redigera

Om en bokning saknar anställd eller har en anställd som ska bytas ut, markerar man bokningen för flytt och släpper den på en ny plats i schemat. Endast denna bokning flyttas, även om det är ett återkommande uppdrag.


Exempel: Anna är sjuk och Bert skall ta över hennes bokning. Gå till schemavyn och dra med muspekaren i höger hörn av bokningsrutan. Fyra symboler visas för funktionerna:

"Redigera uppdrag", "Ny uppdragsanteckning",  "Markera för flytt" och "Avboka".

Klicka på "Markera för flytt". 

Bokningen i Annas schema blir ljusgrå och en blå pil visar var du kan släppa bokningen. Klicka på den blå pilen och bokningen ligger nu hos Bert som direkt kan se den i sin mobil. 

Säg att Bert redan hade en bokning på morgonen men skall ta Annas bokning efter lunch, då kan man i stället gå in under symbolen "Redigera uppdrag" för att byta både anställd och tid.

Klicka på redigeringspennan ( redigeringspenna ) vid den aktuella bokningsraden för att byta ut Anna mot en annan anställd och ändra tid och spara.

.

 


Lägg till anställd

Man kan även lägga till en extra anställd genom att klicka på "Lägg till anställd på uppdrag".

Gå in i rullistan, välj anställd och lägg till.

 

Bokningen har fått två anställda kopplade för detta tillfälle.

Här justerar man även tiden för vardera anställd (08:00 - 10:00) ifall det är så att de anställda ska göra två timmar vardera för att uppdraget fortsatt ska vara på fyra timmar totalt.