Lägga till en orderrad

I arbetsordern skapar du arbetsorderrader för de tjänster som ska utföras hos kund, du kan lägga till direkt ifrån schemat men det skapas ännu en arbetsorder på kunden med tillhörande arbetsorderrad.

Klicka på ”Lägg till”  i arbetsordern till vänster under det gula fältet.

Knappen för att lägga till en orderrad.


I popuprutan som visas, välj tjänst, bokningstyp (enstaka eller återkommande), datum, tid m.m. (detta är eventuellt förvalt vid skapande av tjänsten). Notera att ni här kan justera det pris som hämtats eller tilldela rabatt i procent.

Dialogrutan vid skapandet av en ny arbetsorderrad.

Efter att du klickat på spara ser du den nu skapade raden i arbetsordern, du kan i efterhand välja att redigera startdatum (ifall det inte har passerat), slutdatum, tid, antal, rabatt, pris och SMS-inställningar. Val av tjänst och intervall går inte att ändra på i efterhand.

    Enstaka/återkommande bokningar

    Enstaka tjänster utförs vid ett enstaka tillfälle. Endast startdatum (datum för utförande) anges.

    Återkommande tjänster utförs fr.o.m. valt startdatum och med valt intervall (vecka, månad, varje mån-fre o.s.v.) genereras bokningar fram till slutdatum. Anges inget slutdatum genereras bokningar tillsvidare.

    Visa underrader i fakturan

    Vid skapande av arbetsorderrad, välj ”Ja” vid ”Visa underrader i fakturan”, om arbetsorderunderraden (t.ex. inställelseavgift eller material) ska visas på fakturan. Arbetsorderunderradens synlighet på fakturan kan även väljas vid skapande av en ny underrad.