Skapa och skicka påminnelser

Att skicka påminnelser för fakturor sker i två steg. De skapas på sidan Fakturering→ Fakturor och hanteras på sidan Fakturering→ Påminnelser.

För att filtrera fram förfallna fakturor kan du söka med frågemall och välja antal dagar från och till.


Klicka på Frågemallar, välj frågemall Förfallna fakturor, ange antal dagar Från-Till och klicka på Sök.

Skapa påminnelser

På sidan Fakturering → Fakturor, markera önskad fakturor att skapa påminnelse för genom att markera fakturan längst till vänster och klicka på symbolen Skapa påminnelser  skapa_paminnelse.

Skicka påminnelse

När påminnelser skapats behöver dessa hanteras och återfinns på sidan Fakturering → Påminnelser. Markera påminnelser som skall skickas och välj sedan att skriva ut dem eller skicka dem med e-post.


Skicka påminnelser på sidan Fakturering→ Påminnelser, Skickad datum saknas.

När påminnelser har skickats anges datum i kolumnen Påminnelse – skickad datum.


Med status Betald & Ej betald avses betalstatus för påminnelseavgiften. Fakturans betalstatus anges i kolumnen Faktura – betald.

Om kund betalar sin faktura utan påminnelse kan påminnelseavgiften antingen ”raderas” eller sättas som ”kundförlust”, alternativt skapa en PDF av den befintliga påminnelsen där det kommer att framgå att endast påminnelseavgiften kvarstår att betala.