1. Kunskapsbank
  2. Tjänster
  3. Tjänster, Material och Kategorier

Skapa Tjänst - Övergripande

Tjänster är de uppdrag som ska kunna läggas upp i en order på kund, exempelvis Hemstädning och Fönsterputs. Tjänster skapas även för anställda exempelvis Semester och VAB.


Tjänster väljs i order och visas i schemat för anställda och i fakturor för kunder beroende på tjänstetyp.Tjänster skapas och hanteras under Mitt TimeWave
→ Verksamhet, Tjänster.

De rödmarkerade fälten är obligatoriska.

  • Namn – namnge tjänsten, t.ex. ”Hemstädning varannan vecka”. Tänk på att tjänstens namn skrivs ut på fakturan!
  • Nummer - följer med i SIE-fil
  • Beskrivning – för eventuell ytterligare beskrivning av tjänsten, för internt bruk. Visas inte på fakturan.
  • Kategori – välj lämplig kategori, t.ex. ”Återkommande Hemstädning Privatkunder”.
  • Tjänstetyp – välj vilket/vilka underlag tjänsten ska generera:
    • Faktura och löneunderlag = utförda bokningar ger underlag för både kundfaktura och löneunderlag, t.ex. hemstädning
    • Faktura = utförda bokningar ger endast fakturaunderlag, t.ex. tillvalstjänster
    • Löneunderlag = utförda bokningar ger endast löneunderlag, t.ex. internmöte, restid
    • Frånvaro = följer med i löneunderlag men redovisas separat från tjänster av typen Löneunderlag, t.ex. ledigheter
    • Övrigt = genererar varken faktura- eller löneunderlag, används ofta som markeringar i schemat, t.ex. lunchrast, övriga tider då anställda ej bör bokas
  • Debiteringstyp – Denna inställning är aktuell för sidan Resultat och tillvalet Anställdrapport. Det finns scenarier där man har en tjänst av typen ”Löneunderlag”, d.v.s. en tjänst som ej genererar underlag för fakturering och därmed ingen intäkt. Dock kan det vara så att man tar betalt för denna tjänst på något annat sätt och vill därför att tiden ska klassas som Debiterbar.
    • Exempel: En företagskund faktureras med en fast kostnad på 10 000 kr/månad, detta oavsett tidsåtgången. Arbetsordern läggs upp med en tjänst som återkommer en gång per månad och då ger underlag för fakturering. Till denna rad kopplas ingen anställd. Städ ska dock utföras hos kunden varje vecka. För detta läggs en ytterligare tjänst som ej påverkar faktura, d.v.s. en Arbetsorderrad som enbart styr personalen, men inte genererar fakturaunderlag. I detta fall kan man tänka sig att tjänsten som styr personal varje vecka skall klassas som ”Debiterbar” då man erhåller en intäkt för denna tjänst via en annan tjänst.
  • Konto – välj konto som tjänsten ska bokföras till, s.k. 30-konto från er kontoplan. I Timewave används detta för redovisning i fakturajournaler samt för statistik. Konton skapas i Mitt TimeWave ( Kundtyper - mitt TimeWave ) → Verksamhet → Konton.
  • Tidkod - välj tidkod som tjänsten ska rapporteras som i löneunderlag. Samtliga tidkoder finns och flera kan skapas under Mitt TimeWave ( Kundtyper - mitt TimeWave ) → Verksamhet Anställd → Tidkoder.
  • Visa på faktura – förval ifall tjänsten ska visas på fakturan eller ej (gäller tjänster som används som underrader). Kan ändras i arbetsordern.
  • Enhet – välj mellan grundenheterna kr/styck, kr/timme och kr/faktura. Det går även att skapa egna enheter utifrån dessa grundenheter, exempelvis kr/kilometer, kr/kvadratmeter och kr/månad, se nedan. Samtliga enheter finns och flera kan skapas under Mitt TimeWave ( Kundtyper - mitt TimeWave ) → Verksamhet → Enheter.
  • Pris – pris för tjänst anges i kr exklusive moms. När tjänsten kopplas till en arbetsorder hämtas detta pris, det kan dock alltid därefter ändras för en individuell arbetsorder.
  • Min-pris – ange minimisumma för tjänsten. Kan ändras i arbetsordern.
  • Momssats – välj mellan 0%, 6%, 12% och 25%. Momsen läggs automatiskt till i arbetsordern och på fakturan.
  • Rut/Rotavdrag – välj ifall tjänsten innefattar RUT- respektive ROT-avdrag. Vid val av RUT eller ROT bör även rätt undergrupp väljas. RUT och ROT regleras automatiskt på fakturan.
  • Intervall – förval ifall tjänsten är av återkommande karaktär, exempelvis varannan vecka varpå intervall blir förvalt i arbetsorder. Kan även väljas/ändras i arbetsordern. För tjänster av engångskaraktär väljs inget intervall.
  • Timpottstjänst – väljs för abonnemangstjänster (kr/mån). När en kund faktureras för en timpottstjänst beräknas kundens timpott automatiskt och loggas på kundkortet. 
  • Timpottsvärde – ifall tjänsten är en timpottstjänst (val ”Ja” i fältet "Timpottstjänst") anges tjänstens timvärde i detta fält. Notera att timpottshantering skiljer sig från ordinarie fakturering på ett flertal sätt.

    För mer information om timpott kontakta gärna vår Kundtjänst.

  • Skicka SMS som påminnelse - välj hur många dagar innan utförande kunden ska få ett SMS som påminner om att tjänsten kommer utföras. Kan ändras i arbetsordern.
  • Skicka SMS vid första godkännande - välj ifall kunden ska få ett SMS när anställd genomfört uppdraget och tidrapporterat via TW Mobile. Använd detta enbart om anställd tidrapporterar i realtid. Kan ändras i arbetsordern.

  • Valbar i Mobile – detta alternativ visas enbart för tjänster med Tjänstetyp Frånvaro eller Löneunderlag. Om ”Valbar i Mobile” sätts till ”Ja” kan anställda via ”Ny bokning/frånvaro” i sina mobila inlogg lägga in egna bokningar av aktuell tjänst.