För företag som vill erbjuda sina anställda städning som löneförmån uppstår frågetecken kring hur detta skall hanteras rent praktiskt för att medge hemstädning med bibehållet RUT-avdrag. Nedan följer ett förslag till hantering.
Hantering städning som löneförmån
Vid löneförmån i regelrätt mening kan man inte använda sig av fakturamodellen, dvs. ge skattereduktionen i samband med köpet, köparen (den anställde) får själv ansöka om skattereduktionen i deklarationen året efter.
Men om arbetsgivaren skall betala fakturan, utställd till den anställde med rutavdrag, samtidigt ger den anställda en extralön samt ett motsvarande nettolöneavdrag så går det bra.
Exempel:
- Den anställde köper städning för 2 000 kr hos städleverantör Städ AB.
- Städ AB skickar en faktura som är utställd till den anställde men fakturan läggs i ett kuvert adresserat till den anställdes arbetsgivare (eller givetvis att den anställde själv ger fakturan till sin arbetsgivare).
- Fakturan omfattar totalt 2 000 kr minus 1 000 kr i rut-avdrag vilket ger en faktura med ”Att betala” på 1 000 kr.
Den anställdes lönebesked kommer då att se ut enligt nedan:
- Lön 30 0000 kr
- Extralön 1 000 kr
- Summa lön 31 000 kr
- Skatt på 31 000 kr 10 000 kr
- Nettolöneavdrag -1 000 kr
- Summa utbetalas 20 000 kr
Leverantören ansöker om skattereduktion som vanligt när arbetsgivaren betalat för fakturan.
Merkostnaden för arbetsgivaren blir då den anställdes extralön + arbetsgivaravgifter och för den anställde utgörs kostnaden av den skatt som extralönenen innebär.