Fördelen med timpott är att man arbetar med ett fast pris samtidigt som det finns en flexibilitet till antalet utförda timmar per månad.
Timpotten fylls på med timmar och dras från vid arbetad tid och aktuellt saldo räknas automatiskt fram vid fakturering.
För ett avtal med 4 timmar varannan vecka med timpott skapar man en tjänst, exempelvis "Hemstäd 4 h vv. Den tjänsten får ett timpottsvärde på 8,67 timmar. Att man lägger till just 8,67 och inte 8 timmar beror på att avtal varannan vecka inte går jämnt ut på en månad. Det kommer inträffa att varannan vecka ger tre tillfällen på någon månad, därför läggs 0,67 h till för att kunna täcka upp för den månad med tre arbetstillfällen.
Vid faktureringen erhåller kunden det antal timmar tjänsten är värd minus det antal timmar som utförts hos kunden under månaden eller sedan förra faktureringstillfället. Differensen (nettot) tillförs kundens timpott.
Om kunden en månad erhållit färre arbetade timmar än vad tjänsten lägger till vid fakturering kommer kundens timpottssaldo att öka och tvärtom om kunden erhållit fler timmar kommer timpottssaldot att minska. Timpottsloggen går att följa under kundkortet på flik "Timpottslogg" och vid avslut av avtalet får man komma överens med kund hur en eventuell avvikelse skall debiteras eller arbetas igen.
Man kan låta kunderna följa sin timpott på fakturan genom att ändra på fakturamallens inställning via → Verksamhet, Fakturamallar. Klicka på redigeringspennan intill fakturamall och välj "Vid timpottstjänst" i fältet för Timpott.
Popup-fönster vid redigering av fakturamall.