Hur ändras en anställd på en enskild bokning?

För att ändra anställd på en enskild bokning, filtrera fram bokningen i Bokningslistan via Avancerad sökning (förstoringsglaset i övre högra hörnet) och välj bokningen genom att kryssa i rutan till vänster om bokningsraden. Klicka på ”Fördela anställd”-symbolen i menyraden högst upp på sidan, välj önskad anställd vid ”Sök anställda”, välj ”Byt ut” i popuprutans nedre vänstra hörn och klicka på Spara.

En anställd kan även bytas ut i Uppdragslistan genom att på motsvarande sätt filtrera fram uppdraget med bokningen som ska ändras och därefter klicka på ”Visa och redigera uppdragsinformation”-symbolen till vänster om bokningsraden. Klicka på fliken ”Bokningar” i popuprutan och klicka på redigeringspennan till vänster om den anställda som ska ersättas. Ändra till önskad anställd och spara ändringarna.

Därtill kan en anställd även ändras med Mark&Move-funktionen i Schemat. Klicka på symbolen ”Markera för flytt” (fyra pilar i kors) vid den aktuella bokningen och medan bokningen är markerad (ljusgrå), för pilen i Schemat till bokningsrutan (rätt anställd och dag) dit bokningen önskas flytta och klicka i vald bokningsruta på ”Släpp ned”-symbolen (pil nedåt) i övre vänstra hörnet.

För att ändra anställd på en återkommande bokning, läs mera här (länk till annan fråga).

(Manual: Bokningslista -> Koppla anställd till en bokning, Uppdragslista -> Koppla anställd till ett uppdrag, Schema -> Mark&Move, Schema -> Koppla anställd till en bokning, Samma funktioners olika tillvägagångssätt i Arbetsorder, Schema, Uppdragslista och Bokningslista)

(v.2.3.02)