2. Förberedelser i TimeWave

Förberedelser i TimeWave

Normalt har vi förberett er TimeWave domän med bland annat de tjänster som behövs när ni får tillgång till Bokningsassistenten. Har ni frågor eller behöver hjälp med inställningar rörande TimeWave, kontakta TimeWaves kundtjänst.

1. Skapa tjänster

Ni väljer själva vilka tjänster ni vill göra bokningsbara i er Bokningsassistent. Alla bokningsbara tjänster i Bokningsassistenten ska ha motsvarande tjänster upplagda i TimeWave. Dessa tjänster bör vara specifika för Bokningsassistenten.

Samtliga tjänster läggs upp precis som vanligt men måste vara av typen kr/styck satta med priset 0 kr. Priset för aktuell bokning kommer räknas ut av Bokningsassistenten. Se även till att tjänsten får korrekt intervall. T.ex. tjänsten ”Hemstäd – varje vecka” måsta ha intervallet ”Varje vecka”.

Vi rekommenderar att ni lägger dessa tjänster under en särskild tjänstekategori.


Exempel på tjänsten ”Hemstäd – varje vecka” med Enhet kr/styck, Pris noll och Intervall ”Varje vecka”.

 

Bokahem
Exempel på bokahem-kategori och bokahem-tjänster i TimeWave.

De tjänster som idag kan bokas via Bokninsassistenten är:

Privat:
• Hemstäd enstaka
• Hemstäd varje vecka
• Hemstäd varannan vecka
• Storstädning
• Flyttstädning
• Visningsstädning
• Fönsterputsning
• Provstädning

Företag:
• Kontorsstädning varje vardag
• Kontorsstädning varje vecka
• Kontorsstädning varannan vecka
• Flyttstädning
• Fönsterputs

Inom kort kommer det bli möjligt att specificera egna tjänster.

2. Skapa en ärendetyp

När ni får in en ny bokning via Bokninsassistenten får ni en bekräftelse via e-post men även som ett nytt ärende i er TimeWave-domän. Ni väljer själva vilken ärendetyp dessa ärenden skall skapas med. Förslagsvis skapar ni en särskild ärendetyp för detta, t.ex. benämnd ”Bokningsassistent”.

Ärendetyper skapar ni under Mitt TimeWave (  ) → Ärendehantering  → Typer

3. Hantera allergier

För att undvika att anställda som är allergiska mot pälsdjur bli bokade hos en kund som har hund eller katt måste ni skapa en särskild ”tagg” för pälsallergi i er TimeWave-domän (om ni inte redan har en). Denna tagg kopplar ni sedan i TimeWave till alla anställda med pälsdjursallergi. På så vis kommer Bokningsassistenten kunna undvika att schemalägga allergisk personal i hem där det finns katt eller hund.

4. Gör era anställda bokningsbara

För att Bokningsassistenten ska kunna boka in era anställda så måste den veta när de kan arbeta, med vad de kan arbeta och om de är pälsdjursallergieker.

Alla anställda som skall vara bokningsbara via Bokahem måste ha en Tillgänglighet kopplad till sig på sina anställdkort. De måste även vara kopplade till de tjänster ni skapat förBokningsassistenten i er domän. Ni kan alltså enkelt exkludera anställda från att bli bokningsbara via Bokningsassistenten genom att helt enkelt inte koppla dem till dessa tjänster.

Ni anger anställds tillgänglighet och kopplar tjänster på anställdkort, fliken Tillgänglighet.


Ange när anställd ska vara bokningsbar genom att klicka på Arbetstid (+) och därefter sätta start- och sluttid samt markera vilka dagar den anställde arbetar.


Koppla tjänster genom att klicka på Tjänster (+) och därefter markera de tjänster som den anställde ska kunna bokas på.


Exempel på anställd som kan bokas måndag till fredag kl. 07:00 till 17:00 med kopplade tjänster denne kan bokas på.

Vidare till 3. Konfigurera er Bokningsassistent ⇒